Diëtist – Natuurdiëtist

Voeding als basis voor een gezond en vitaal lijf. Dat klinkt heel simpel, maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Het is goed om deskundig advies te krijgen. Afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Praktische adviezen waar je mee aan de slag kunt en begeleiding bij het veranderen van je eetpatroon en leefstijl.

De diëtist in ons team is Fiona Kas. Fiona is natuurdiëtist, een geregistreerde diëtist met een specialisatie in orthomoleculaire geneeskunde. Dit betekent dat zij op individueel niveau kijkt wat jouw lichaam nodig heeft en hoe je lijf die stoffen zo goed mogelijk kan opnemen. Met de juiste voeding, voel je je energieker en kan je beter herstellen.

Een natuurdiëtist streeft ernaar jou zo puur mogelijk te laten eten. Veel mensen hebben intoleranties voor kunstmatige toevoegingen, of bepaalde voedingsmiddelen. Hoe laat je deze stoffen weg zonder dat je kans loopt op tekorten? En hoe kook je zonder pakjes en zakjes? Praktische tips en een persoonlijk advies helpen je om steeds een stapje dichter bij een gezond eetpatroon te komen.

Bij een diëtist denkt men al snel aan afvallen, maar er zijn zoveel meer gebieden waar een diëtist je bij kan helpen. Denk aan:

–  Ondergewicht
–  Eetstoornissen
–  Spijsverteringsklachten
–  PDS of spastische darm
–  Allergieën en intoleranties
–  Huidaandoeningen
–  Vermoeidheid
–  Herstel na ziekte en therapie
–  Gedragsproblemen bij kinderen
–  Hormonale disbalans
–  Hypoglycaemiesyndroom
–  Burn-out en stress
–  Reumatische klachten
–  Advies rondom zwangerschap en borstvoeding

De diëtist wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Iedereen heeft 3 uur per jaar. Afhankelijk van uw verzekeringspolis geeft de aanvullende verzekering daarna nog extra vergoeding. De vergoeding gaat ten koste van uw verplicht eigen risico. Dit geldt niet voor kinderen.

Een verwijsbrief is in de meeste gevallen niet nodig. Verzekerden van CZ, Delta Lloyd, OHRA en De Friesland moeten de arts wel om een verwijsbrief vragen. Dit mag ook een tandarts of specialist zijn.

Voeding bij burn-out

Wanneer je een (dreigende) burn-out hebt, kan je veel baat hebben bij aanpassingen in je eetpatroon. Om te herstellen heeft het lichaam extra voedingsstoffen nodig. Daarnaast is het belangrijk om verlies van energie te voorkomen. Ook hierbij speelt voeding een belangrijke rol.
De bijnieren spelen een belangrijke rol in de reactie op stress. Wanneer die stress continu aanwezig is, raken de bijnieren als het ware uitgeput. Dit gebeurt in aanloop naar een burn-out. De afweer vermindert, de bloedsuiker wordt instabiel en de bloeddruk is meestal laag. Dit zijn allemaal punten die je met de juiste voeding kan beïnvloeden wat een positief effect heeft op je herstel.